Tuotekehitys – prototyypin luominen
Tämä askel on yksi tärkeimmistä, sillä siinä luodaan prototyyppi olemassaolevasta ja testatusta ideasta. Prototyyppi on yksinkertaistettuna kolmiulotteinen versio ideasta. Tämä on usein myös yksi hauskimmista ja palkitsevimmista askeleista, joita tuotekehitykseen kuuluu. Kun luovuus päästetään todella valloilleen, pystytään herättämään henkiin juuri se alkuperäinen idea, mikä sai alkunsa aivoriihessä, tai millä tahansa muulla keinolla. Oli kyseessä sitten prototyypin tekeminen kotona, tai yrityksen palkkaaminen asialle, saa idean muuttaminen konkreettiseksi tuotteeksi jokaisen yrittäjän hyppimään innosta ja ymmärtämään, että kyseessä on jotain oikeaa ja konkreettista, käsin kosketeltavaa.
Prototyypin ulkonäkö riippuu pitkälti siitä, mikä idea on kyseessä ja siihen vaikuttaa myös tähtäimet ja prototyyppiin käytettävissä olevat varat. Pienellä budjetilla voidaan hyvin lähteä liikkeeseen käsin tehdyllä prototyypillä, vaikka sen laatu ei ehkä olisikaan paras. Näitä voidaan tehdä yhdistämällä sukkia, liimaa, vessapaperi hylsyjä, maitopurkkeja ja mitä tahansa taloudesta löytyviä tarvikkeita. Jos prototyyppi toimii mallina tuotteelle, se ajaa asiansa ilman kalliita materiaaleja. Kun keksinnön kanssa edetään, tarvitaan todennäköisesti virallinen prototyyppi, ennen valmistusta, mutta alkuun kotitekoinen kelpaa hyvin.
Yleisesti prototyyppi tehdään koska:
1. Mahdollisuus testata ja määritellä uudestaan tuotteen toimivuus
Vaikka tuote toimii ideana täydellisesti, se ei silti tarkoita samaa konkreettisesti. Yleensä tässä vaiheessa todetaan tiettyjä virheitä suunnittelussa ja sen takia prototyypillä testataan oikeaa toimivuutta. Tuotteeseen liittyviä toteutuksellisia haasteita ei voida selvittää ennen prototyypin luomista.
2. Erilaisten materiaalien kokeileminen
Esimerkiksi alkuperäisenä ideana saattoi olla metallin käyttäminen, kunnes prototyypissä huomataan että muovi toimii paremmin tuotteen toimintojen osalta ja on edullisempaa tuottaa. Prototyyppi vaiheessa voidaan kokeilla eri materiaaleja ja päätyä parhaaseen lopputulokseen.
3. Tuotteen kuvailemisen tehostaminen
Ennen tuotteen julkistamista, täytyy käydä keskusteluja useiden tahojen kanssa. Näihin kuuluu lakimiehet, markkinoinnin asiantuntija, pakkaus suunnittelijat ja mahdolliset sijoittajat. Prototyypin avulla on helpompi esitellä tuotetta.
4. Antaa vaikuttavuutta
Luomalla prototyypin saadaan muut ottamaan asia vakavammin. Esimerkiksi kun lähdetään tuotteen kanssa kenen tahansa ammattilaisen luokse, oli se sitten lakimies tai mahdollinen sijoittaja, erotutaan joukosta, koska häilyvän idean sijasta on heti esittää konkreettinen tuote.