Tuotekehitys – Koemarkkinointi
Jokaiselle myyntipäällikölle tuotteen koemarkkinointi ja sen tärkeys on hiukan vaihtelevaa. Ongelmaksi muodostuu usein se, ettei tuotetta ole kehitetty tarpeeksi pitkälle, eikä aikaisempia askeleita ole hoidettu tarvittavan huolellisesti, jotta koemarkkinoinnista oikeasti olisi hyötyä. Toiseksi ongelmaksi voi myös nousta se, että koemarkkinoinnin tähtäin ei ole selvä ja siitä saatua tietoa voidaan käyttää väärin. On siis äärettömän järkevää määrittää ensin koska testimarkkinointi tulee tehdä, mitä tähtäimiä sillä on ja miten sitä käytetään hyödyksi.
Koemarkkinointia voidaan käyttää silloin kun halutaan kerätä tietoa tuotteesta. Ennen kuin tämä aloitetaan, on vastattava seuraaviin kysymyksiin:
- Koska koemarkkinointi tulee suorittaa?
- Mitä koemarkkinoinnista voidaan oppia?
- Miten tästä saatua tietoa tulee hyödyntää?
Koemarkkinointi on tärkeää, jotta saadaan selville mikä tuotteessa toimii ja mikä ei. Tämä on tietenkin hyvä selvittää ennen kuin hypätään myynnin maailmaan. Oli kyseessä sitten postikorttien tulostaminen tai täysin ennennäkemätön idea, uuden tuotteen tai palvelun testaaminen on kannattavaa kohdeyleisön mielipiteen saamiseksi. Näin ei uhrata turhia kuluja tuotteeseen mikä ei toimi, eikä saada huonoa mainosta.
Tässä kuluttajilta kysytään rajattuina ryhminä palautetta tuotteesta. Varsinkin jos tuotetta on ollut kehittämässä vain muutama henkilö, sokaistutaan usein idean negatiivisille puolille ja kritiikin vastaanottaminen voi olla vaikeaa. Tämä on silti hyväksyttävä, koska jos tuotteessa on perustavanlaatuinen vika, uhrataan pahimmillaan suuria summia rahaa sellaiseen kohteeseen, mistä sitä ei koskaan saada takaisin. Toisaalta uudet kommentit voivat saada aikaan sellaisia muutoksia, jolla tuote lähtee myyntiin tehokkaammin.
Miten koemarkkinointi toteutetaan?
Kaikkien koemarkkinointien ei tarvitse olla samanlaisia, luovuutta voidaan käyttää tässäkin vaiheessa, varsinkin pienyritysten ja yksityisyrittäjien kohdalla. Seuraavat vinkit ovat erityisesti pienille toimijoille tarkoitettuja:
- Sponsoroi tapahtuma paikalliselle yhdistykselle, jotta voidaan kokeilla tuotteen toimivuutta kuluttajien seurassa tapahtuman aikana.
- Anna ilmaisia prototyyppejä ihmisille siitä hyvästä, että nämä vastaavat kyselyihin.
- Käytä sosiaalista mediaa jotta tuotteesta voidaan tehdä ilmaisia kyselyitä.
- Tee nettisivut jossa tuote, tai palvelu, kuvaillaan ja toteuta kysely, jonka avulla vierailijat voivat antaa palautetta.
- Tee beta-testi palvelusta. Palautteesta voidaan tarjota esimerkiksi alennuskuponki tuotteeseen.
Kuinka tahansa tuotetta päätetään koemarkkinoida, kaikki palaute tulee ottaa rakentavasti. Vaikka ihmisillä olisi ainoastaan negatiivisia mielipiteitä, tulee niistä olemaan hyötyä huomattavasti, kun mietitään tuleeko tuotetta parannella, vai ehkä hylätä kokonaan.